Monday, February 17, 2014

Insya Allah one fine day

Saya terpaksa menulis sekali lagi mengenai jodoh
apabila ada satu soalan yg saya rasa saya patut
menjawabnya..
Bukan kerana melatah atau emosi..
Tapi ini adalah jawapan yg saya rasa terbaik
untuk soalan tersebut..
Jangan risau..jawapan ini saya tulis dalam keadaan 
emosi yang tenang..he..

Soalan ini diajukan selepas saya share satu 'post'
mengenai jodoh dan perkahwinan di FB..
Soalannya:
Awak tak 'stress' ke masih tak kahwin dikala
kawan kawan awak semua dah kahwin.....
(Aduhai soalan.. cuba tanyakan pada siapapun..
Siapa yang tidak ingin berumahtangga..ia tuntutan
agama..
Kpd si penanya soalan....
Jangan la tanya soalan soalan begini..
Penat nak menjawab kot..)

Dan jawapan saya......    
Saya tak 'stress '. ..
'Insya Allah one fine day I will getting married...
That's the answer..'
 'If you asking when..          
I also don't know when..'
Jawapannya bukan di tangan saya..

Kerana apa saya jawab begitu..
Kerana saya percaya
Apa yg Allah tentukan itu yg terbaik utk sy...
Kenapa nak 'stress' benda yg keputusannya bkn
di tangan kita...      
Keep your trust in Allah....  
                                                       
Saya percayakan takdir..
Bukankah kita wajib beriman kpd Qada dan Qadar...
InsyaAllah kalau ada jodoh..
Pasti ada..
Dan jika takdir...mmg tiada jodoh
di dunia ini.
ALLAH pasti menjanjikan sesuatu yg istimewa
di akhirat kelak..
Pada kita yg brsabar dgn ujianNya...

To us...
yg belum berkahwin...
Knp perlu stress dgn soalan remeh begitu...            
Jangan pening kepala...
Kita tak tahu apa ketentuan yg telah dijanjikan Allah..
Mungkin ada perkara yg lebih baik utk kita..

Saya faham ada sesetengah orang..
Mungkin tertekan kerana selalu disoal isu ini
oleh ibu bapa saudara mara..

Alhamdulillah..
Saya mempunyai ibu..
Yang tidak pernah mempersoalkan isu ini..
Walaupun saya tahu di sudut hatinya pasti
inginkan yang terbaik untuk anaknya..
of course
ibu mana nak tengok anak dia membujang..
tapi Alhamdulillah..
kerana kesedaran kami yang jodoh itu di tangan Tuhan

Nasihat saya bersabarlah..
Dan jgn kerana hendak menutup mulut org..
Kita buat tindakan yg bukan bukan..
Krn mulut manusia takkan dpt ditutup..
walau bagaimana sekalipun...

Ada orang lebih besar ujianNya...
Ujian kemiskinan..
Ujian peperangan..
Ujian tiada anak..
Ujian masalah rumahtangga..
Ujian anak berperangai buruk..
Ujian kesakitan...

Saya..
tak pernah kisah apa yg orang kata..
Yang saya kisah apa yang Allah suruh
Allah suruh bersabar dgn ujianNya. .
Dan jodoh adalah satu ujianNya terhadap kita..
Tugas kita berusaha dan berdoa..
Dan usaha itu bergantung dgn cara masing masing...

Ada baiknya daripada bertanya perkara yg tak logik..
Lebih baik doakan orang lain..itu yg sebaiknya..
Dan saya berdoa..
Moga mereka di sekeliling saya mendapat yang terbaik
dlm hidup. .bukan shj di dunia..bahkan di akhirat....

p/s : 
I always happy with my life...
Saya bersyukur dgn apa yg saya perolehi dan saya
 nikmati hari ini..
ALLAH telah memberi banyak nikmat kpd saya sekeluarga..
Takkan ujian sekecil ini..saya harus 'stress 
=)

Sunday, February 16, 2014

stigma

stigma.."patutla anak dia macam tu dah ibubapa macam tu"...
Atau "macam mana anak dia nak baik kalau mak ayah
macam tu" atau
"Kalau dah ibubapanya begitu..anak anaknya pasti begitu"
Saya tak terima 100 peratus..
Says tak tolak 100 peratus...

Bagi saya...
Mak ayah jahat tak semesti anaknya jahat
ayah baik belum tentu anaknya baik..
Iman tak diwarisi...
Kejahatan boleh diubah..

ALLAH kurniakan kita akal fikiran..
Allah beri petunjuk pada org Dia ingin beri petunjuk..
Bila kita dah capai umur akil baligh kita sepatutnya
Dah boleh fikir buruk baik sesuatu

Sama juga dengan jika..                  
Hari ni dia baik..belum tentu akan datang dia dpt
mengekalkan kebaikann.
Hari ni dia jahat..esok lusa mungkin dia berubah..
     
Tapi bonusnya
jika permulaan kita baik..
kalau kita tersalah mungkin kita cepat sedar
Dan baiki apa yg salah ...

Sudah tentu ibu bapa asas penting dlm sesebuah
keluarga..
Ibu bapa yg membentuk jati diri anak mereka

Tapi kita kena ingat...
Pokok pisang..benihnya bagus..
Ditanam bagus..tapi kita tak dapat jangkakan
secantik mana ia akan berbuah..
Tugas kita adalah menjaganya..

Jangan lupa
Biji rambutan yang dibaling begitu saja pun
Tiba tiba boleh tumbuh menjadi pokok..
Dengan izinNya...

Maka jangan dihukum seorang anak itu hanya
kerana kesalahan ibubapanya..
Jika anak itu ingin berubah..
Maka kita berhak membantunya..

P/s: inspirasi dari satu cerita yang saya rasa
Tak adil kita menghukum mereka atas
Kesalahan orang lain