Wednesday, December 31, 2014

selamat tinggal 2014..selamat datang 2015..

2014..
banyak perkara berlaku..

Untuk malaysia..
tahun 2014 ujian besar buat malaysia..
moga rakyat malaysia terus tabah,,
mungkin ada sinar yang baik untuk tahun 2015..
banyakkan berdoa..


'ujian..
boleh menjadikan manusia lagi bahagia..
boleh menjadikan manusia lagi sengsara..
yang membezakannya..
adalah redha, sabar dan syukur'..

teruskanla kehidupan..
sesungguhnya dunia ini ujian buat kita..
sedih suka duka gembira
itu ujian..
jangan terus bersedih..
jangan terus berduka..
jangan terlalu gembira..

ucapkan
selamat tinggal 2014..
selamat datang 2015..
semoga sinarnya lebih terang.
mari sama sama buka buku baru..



Jangan mengeluh dengan kesusahan

Di dalam dunia ini
Allah mentakdirkan kewujudan orang kaya dan miskin bersebab...
Tinggal kita sendiri untuk berfikir dan memahami...

Saya bersyukur dilahirkan susah
kerana saya belajar mengerti apa makna kesyukuran...


Ada sesetengah orang yang dilahirkan untuk hidup susah,
berusaha untuk menjadi kaya...
Tapi dengan cara bagaimana
itu persoalannya...

Teladanilah kisah hidup Rasulullah s.a.w ketika dahulu...
Bagaimana Baginda menghadapi kehidupan..

Allah menjadikan orang miskin itu untuk bersabar...
dan yang kaya untuk bersyukur..

Jangan kerana kita miskin kita susah
kita memilih jalan hidup yang salah untuk mencapai kesenangan...
Apa gunanya kaya jika hidup tiada keberkatan..
Hidup di dunia tidak aman..Di akhirat apatah lagi...

Yang kaya dan berharta pula
jangan terlalu angkuh dan berbangga dengan kekayaan...
Ingat setiap harta yang kita ada akan diperhitungkan di akhirat nanti..

Alangkah indahnya jika tiada harta
tapi hidup sentiasa bersyukur dan cukup dengan apa yang ada
daripada kaya tetapi rasa tidak pernah cukup dan tidak tenteram..

Saya dilahirkan dalam keluarga yang susah...
Masih ingat dulu masa kecil kecil..
jika ayah atau ibu membeli makanan
kami sentiasa bahagi sama rata agar semua orang merasa sama..

Sehingga sekarang,
Saya cuba untuk tidak pernah merungut dengan makanan atau apa sahaja..
Walaupun makanan tidak sedap atau ada yang tak berkenan macam mana sekalipun
saya cuba untuk tidak meluahkan atau mengeluh...
Kerana saya sudah biasa untuk cukup dengan apa yang ada...
Sekurang-kurangnya saya masih dapat makan....
Apa sangat yang saya lalui
jika dibandingkan dengan kehidupan yang Rasulullah s.a.w dan sahabat lalui pada zamannya.....



Wednesday, December 17, 2014

akal atau hati

12 tahun lalu..
Ustazah selalu cakap pada kami..
Jangan cakap orang jahat..
Jangan cakap orang teruk..
Perkataan itu doa..
Jangan jatuhkan hukuman kepada orang sesuka hati..
Dan sejak itu saya jarang sebut perkataan itu..

12 tahun berlalu..
Dan saya mula lupa akan nasihat itu...
Kalau dulu mungkin kurang faham..
Tapi sekarang saya faham dengan pesanan itu..

Bila kita kata orang jahat...
Bila kita kata orang teruk..
Dan sewaktu dengannya....

Tanpa sedar
Ada orang lain yang tengah perhatikan kita
Dan cakap perkara yg sama pada kita...

Dan cuba kita fikir...
Bila orang kata kita jahat.. kita teruk ...
Kita sedih..sakit hati..
Pernah tak fikir..
Itu kifarah kita kata pada orang...
Akhirnya apa yg kita kata patah balik pada kita..  

Kita tetap tidak sempurna...
Ada masa
apa yg kita rasa
kita cakap..Kita buat itu betul...
Sebenarnya salah...

Manusia memang lebih suka ikut hati daripada akal..
Kadang kadang hati no 1 akal no 2..
Bila dah guna akal baru tahu
Yang kita sebenarnya salah...


Kerana itu kita selalu dinasihati supaya
cakap dan bertindak menggunakan akal..
Tapi macam saya cakap..
Kita tetap tidak sempurna..

Tapi itu bukan alasan
Tidak berusaha untuk berubah


- peringatan untuk diri sendiri-

Tuesday, December 2, 2014

maksud hati

Kadang kadang akan terjadi
Apa yang ingin disampaikan disalah ertikan...  
Kadang kadang niat baik disalah ertikan sebagai niat buruk
Kadang2 apa yang dituturkan dengan tujuan yang baik
Menjadi buruk di pendengaran orang lain..
Kadang2 riak wajah..
Tidak mempamerkan niat hati..
Sehingga disalah ertikan
Mungkin niat di hati satu pihak lain
Tapi sampai ke hati satu lagi dalam keadaan lain
Pendek kata..
Biarlah kalau manusia tidak tahu..
Yang penting Allah tahu apa yang tersirat di hati..
Kerana soal hati hanya Allah yang Lebih Tahu

Wednesday, November 26, 2014

belajar dan belajar

selalu saja berlaku..
kata dan tindakan mendahului akal fikiran
tanpa sedar ada hati yang terluka...

selagi bergelar manusia..
kita tetap tidak akan dapat lari
dengan keadaan itu..
belajar dan belajar
untuk menjaga tutur kata
berhati hati sebelum bersuara

-saya masih lagi belajar-

Saturday, November 8, 2014

coretan hati di ulang tahun kelahiran

Alhamdulillah..
Syukran Ya Allah..
Kerana masih mengizinkan aku bernafas di bumi ini...
Dengan rahmatMu
masih mengurniakan aku kesihatan yang baik..       

Hari ini bertambah lagi umurku..
Baki yang tinggal tidak kutahu..
Mungkin 5 tahun..
Mungkin 10 tahun..
Mungkin satu hari..      
Mungkin satu jam..
Munkin satu minit..
Sungguh..  
Kematian itu makin mendekat..          
Semuanya dalam rahsiaMu..
Ku tahu umur ini pinjamanMu..

Setiap hari dalam melangkahi denai kehidupan..
Sering bersarang di fikiran..
Cukupkah amalanku..
Cukupkah bekalanku..              
Untuk ku bawa ke dunia abadi..  
Layakkah aku ke syurgaMu..
Tapi aku tidak mahu ke nerakaMu..

Moga moga umur yang berbaki..
Biarlah diisi dengan amalan untuk
aku bertemu denganMu
Dengan rahmatMu rahmatilah daku Ya Allah..
Di dunia dan akhirat..amin

Thursday, November 6, 2014

certain mistake

"Certain mistake is acceptable    
Certain mistake is unacceptable...
It doesn't matter who make the mistake...                        
                                   
And I always know everyone make mistake
And everyone is not perfect
But..
Certain mistake is unacceptable"

Ini kata kata yang pernah saya coretkan..

Tapi ternyata saya lupa..
Saya juga pernah buat silap..
Kadang2 salah saya besar..
Kadang2 kesalahan yang sama diulang ulang
Dan Allah itu Maha Pengampun dan
Maha Pengasih dan Penyayang...
 
Kenapa pula saya hambaNya yang hina
tidak bisa memaafkan kesalahan orang lain.    
Saya tidak patut menjadi manusia yang sombong
untuk tidak mahu memaafkan orang lain..

-masih belajar -

Monday, October 27, 2014

Watak jahat vs watak baik

Ini post pertama selepas Muharam 2014..


Semakin saya lama dalam dunia ini
Makin saya kenal dengan watak permainan manusia
Makin  saya perasan kewujudan watak berikut:

Ada sesetengah orang
yang suka jadi batu api
Atau dalam tanpa sedar jadi batu api
Suka tengok orang lain marah
Suka tengok orang bergaduh

Ada sesetengah orang
yang menjadi penghalang untuk orang buat baik
Suka tengok orang buat jahat
Dengki tengok orang berubah jadi baik

Ada sesetengah orang
mereka fikir mereka sedang bergurau
Tapi sedar atau tidak sedar
Gurauan itu tidak kena pada tempat
Gurauan itu menyakitkan hati

Ada sesetengah orang
Mereka rasa mereka lebih pandai daripada orang lain
Mereka rasa mereka lebih baik daripada orang lain
Mereka rasa mereka lebih bagus daripada orang lain

Ada bermacam watak jahat rupanya dalam dunia ini..
Rupanya bukan dalam cerita atau drama sahaja..
Dan watak jahat inila yang menghalang orang lain
untuk berubah..
Yang membantutkan keinginan orang lain untuk berubah

Saya  antara salah satu antara mereka
Yang berjuang untuk menjadi manusia yang lebih baik
Yang kadang kadang kalah dengan watak jahat ini..

Betul..
Jalan ini payah..
Kadang kadang rasa macam nak menangis
Bila mengenangkan
'susahnya nak menjadi yang lebih baik'
Tapi bukankah watak baik itu selalu akan menang
Dengan 'ending' yang baik
Selepas melalui jalan yang sukar itu..
=')

Sunday, October 19, 2014

entry

Dah lama tidak menulis..
Mungkin kerana terlalu 'sibuk' dengan isu duniawi
Menghalang diri ini menulis 'entry' baru

Tambahan pula
Diuji dengan ujian keikhlasan..
Diuji dengan ujian istiqamah..

Maafkan saya..
InsyaAllah..
Saya akan kembali aktif tidak lama lagi..
Sedang mengumpul kembali
Semangat dan kekuatan..
=`)

Monday, September 22, 2014

bila dunia ini melelahkan

Dunia ini melelahkan
Untuk aku
Yang semakin penat dan lelah
Dalam menghadapi ribut taufan dunia

Dunia ini melelahkan...
Namun aku tetap meneruskan langkahan
Dengan rela atau terpaksa

Dunia ini melelahkan
Namun aku mesti terus tabah
Kerana ini resam
Selagi nyawa dikandung badan

Wednesday, August 20, 2014

diam bila marah

Ada masa
rasa macam nak tampar je mulut sendiri
bila terlepas kata
Terutamanya bila marah..

Bila marah
rasa macam laju je kata-kata keluar
Tanpa fikir panjang baik atau buruknya..

Bila dah habis keluar semua kata kata
baru rasa macam menyesal..

Betul kata pepatah
Terlajak perahu boleh diundur
Terlajak kata buruk padahnya.

Dan saya ada masanya
Susah nak kawal emosi bila marah
Masalahnya bila dah habis marah
baru nak fikir
'betul ke apa yang aku cakap tadi'

Dan kerana itu
Lebih baik diam bila marah
Supaya  tak banyak yang sakit hati
Tak banyak hubungan terganggu
Dan kita pun tak menyesal tak sudah

Dan saya masih belajar
Memang susah melalui jalan untuk jadi baik ini..
Tapi saya kena berusaha
='(

Monday, August 4, 2014

ragam manusia

dalam hidup..
kita akan jumpa dengan pelbagai ragam manusia..
yang kadang kadang boleh buat kita tersenyum
yang kadang kadang rasa macam nak gelak
yang kadang kadang boleh buat kita marah
yang kadang kadang boleh sakitkan hati

yang kadang kadang boleh buat kita rasa 'malas nak layan'
yang kadang kadang boleh buat kita fikir
'aduhai wujud juga manusia macam ni'
yang kadang kadang boleh terdetik dihati
'apa yang dia ni nak sebenarnya'

tapi itu hukum kehidupan..
ujian hidup namanya..
untuk tambah perisa
manis pahit masin masam kehidupan..

ada masa rasa macam
'aduh ini sudah hilang sabar
aduh ini nak kena tarbiah ni'

tapi lebih baik..
senyum..
tak perlu kata apa-apa
senyum
jangan kata apa-apa
senyum..
tak boleh senyum..
diam..
=)

sungguh ada masa
ini lebih baik..
boleh menyelamatkan keadaan
boleh menyelamatkan banyak hubungan..
kerana fitrah hidup..
ragam manusia itu berbeza

Bila kita marah

Bila kita marah..
Kita ada pilihan..
Sama ada
untuk terus melampiaskan rasa marah..
atau berdiam diri menahan sabar di hati..
atau untuk tersenyum

Saya lebih banyak memilih pilihan kedua
apabila saya marah..
Jalan selamat untuk tidak mencentuskan pergaduhan
Walaupun tidak mudah
Tapi sekurang kurangnya ia lebih senang
Daripada tersenyum bila marah..
Kerana saya masih tidak berada di tahap itu..




Tuesday, July 1, 2014

orang yang hebat

"orang yang hebat ialah 
orang yang mampu tersenyum apabila disakiti..
orang yang hebat ialah 
orang yang mampu tenang apabila marah"

dan kriteria itu ada pada ibu saya
yang tidak ada pada saya..
dan saya masih belum mampu
untuk berada di tahap itu...

Belajar dan terus belajar
Untuk sampai ke tahap itu..
Kerana tidak mudah melalui ujian kehidupan

Dan saya tetap kagum dengan ibu saya..
Bagaimana dia menangani perasaannya sebegitu rupa..
Mungkin kerana itu hidupnya sentiasa tenang
Walaupun kadang-kadang
ada tohmahan
ada ranjau
ada duri
dalam laluan perjalanan kehidupannya..

Dan dia tetap ibu yang terbaik untuk saya..
Yang tetap saya kagumi..
Yang tetap memberi saya inspirasi
Untuk saya lebih dewasa dalam kehidupan saya...

p/s:
tulisan ini saya tulis tanda terima kasih kepada
ibu saya kerana menyejukkan hati saya
yang sedang marah dan terluka..
Hanya dengan sedikit kata-kata
Air mata bertukar kepada senyuman..
Thanks mom..You're the best mom ever...

Sunday, June 15, 2014

tribute untuk hari bapa...

Ada orang tanya saya bila hari bapa..
Hari yang tidak pernah saya sedar kewujudannya..

sehinggala saya berada di universiti..
Namun saya tidak berkesempatan untuk menyambut hari bapa
kerana ayah pergi dulu pada tahun yang sama..

Dan jawapan saya..
Ada apa dengan hari bapa..
Untuk saya yang sudah kehilangan ayahnya..

i miss my father so much.....
9 tahun...
Tapi perasaan ini tetap sama.
rindu ini tetap tak akan hilang..

Ayah...
adanya dia dan tak adanya dia..
Tetap menjadikan dunia kita berbeza..
Tetap menjadikan kehidupan kita berbeza...
Hilangnya dia ibarat hilangnya pelindung kita..
ibarat patahnya dahan tempat berpaut..

Ayah...
Cara dia menunjukkan kasih sayang berbeza..
Kerana dia ketua keluarga..
Namun hati ini tetap merasai
Kasih dan sayang seorang ayah
Dalam caranya yang tersendiri

Kerana itu
Rindu ini tetap takkan hilang..
Tempatnya di hati ini istimewa..
Tetap istimewa walaupun dia tiada lagi..
Tiada siapa yang bisa menggantikan tempatnya..
Walau apapun cagarannya..






Friday, June 6, 2014

Qada' dan Qadar

Qada' dan qadar adalah salah satu rukun iman
yang wajib kita imani..

Maka kita kena percaya dan redha
Dengan ketentuan yang Allah tentukan untuk kita
dan apa yang berlaku dalam hidup kita    

Allahuakhbar...
Kadang2 kita lupa..
Apa yang berlaku sentiasa hikmah di sebaliknya..
Walaupun kita tak nampak hikmahnya sekarang...
Mungkin satu masa nanti kita akan sedar  
                                             
Kadang2 macam macam perkara berlaku dalam hidup kita..    
Kadang2 perkara yang kita inginkan tidak kita miliki

Tapi kita tidak berhak untuk putus asa dgn rahmat Allah..
Dan kita wajib redha dengan apa yang berlaku pada kita..

Dan jangan kita lupa. ..
Redha tak bermakna putus asa

Wednesday, May 21, 2014

Sakit hati

Pernah tak sakit hati bila kita melihat atau mendengar
tingkahlaku atau kata kata
Yang menyakitkan hati kita..
Walhal orang itu bergurau atau bercakap benar

Jika tidak anda tidak pernah kecil hati atau sakit hati..
Good job...
Anda berjiwa besar..
Kerana orang yang mudah berkecil hati itu kerana
hatinya kecil..
(Dan saya juga termasuk dalam orang berhati kecil)
=)


Dan perasan atau tidak
Hati bila sakit..
Mampu membuatkan kita berfikir bukan bukan
Hati bila sakit..
Mampu menghilangkan kepercayaan
Hati bila sakit..
Mampu mengeruhkan hubungan
Hati bila sakit..
Mampu menghilangkan senyuman
Hati bila sakit..
Mampu menghilangkan keikhlasan
                                                       
Alangkah begitu sekali kesannya bila sakit hati

Maka kerana itu..
Tutur kata dan tingkahlaku perlu dijaga.
Untuk mengelakkan ada hati yang sakit.
Sama ada sedang bergurau atau berkata benar..
Walaupun kata kata dan tingkahlaku tak melambangkan niat..            
Kerana bukan semua orang boleh memahami niat
dan maksud yang tak nampak di mata....
Ramai orang boleh salah sangka
dengan hanya kata kata dah tingkahlaku...
Kerana itu yang nampak di mata


-belajar tanpa henti-

Saturday, May 10, 2014

tribute untuk hari ibu

Kita...    
Apa apa yang menyebut mengenai ibu boleh mengundang air mata..  
Saya pasti..
Semua orang akan rasa satu perasaan halus dan tersentuh
setiap kali disebut nama ibu atau ayah..
Tidak percaya..
Cuba..
   
Ibu..  
Apabila ada yang menyakiti hati ibu saya,
saya juga akan turut merasa sakitnya..
Saya percaya anda juga begitu..

Cuba tanya dalam diri..
Kita sendiri..
Dalam sedar atau tidak sedar
Pasti ada kita menyakiti hati mereka

Ibu..
Apabila kita memerlukan mereka..
Mereka tak pernah kata tak untuk kita..
Kita sendiri...
Bagaimana kita melayan mereka

Kita..                                  
Apabila mak telefon kita..
Bila mak tanya kenapa lama tak call
Kita kata kita busy..
Bila mak tanya
Bila nak balik kampung          
Kita kata kita banyak kerja
Bila mak kata mak nak pakai duit
Kita kata mak duit yang saya bagi haritu tak cukup ke?  
Bila mak kata mak tak sihat
Kita kata esok esok baikla tu...

Kita..
Manusia jarang menghargai
Perkara di depan mata..
Kita hanya akan merasai
Apabila kita kehilangan..
Selagi berkesempatan..
Berbaktila..
Mereka banyak berkorban untuk kita  
Kita
Takkan tidak boleh sedikit cuba berkorban untuk mereka...        

Mak
Dia takkan cakap dia rindu..
Dia takkan cakap sebenarnya
Dia nak dengar suara kita
Nak lihat wajah kita...          
Anak yang dulu dia kandung 9 bulan..
Yang dia susu selama 2 tahun    
Yang dibesarkan dan dijaga sehingga dewasa  

Kita takkan mampu membalas..
Berapa banyak air mata yang tumpah untuk kita
Berapa banyak keringat yang keluar untuk kita
Berapa banyak pengorbanan yang telah dilakukan...Dan mereka tidak pernah minta kita membalasnya...  
Yang mereka inginkan hanya kasih sayang
Yang mereka inginkan hanya doa


-dari seorang anak yang banyak dosa pada ibunya..
Saya sayang ibu..
Saya pasti anda juga-

Tuesday, April 22, 2014

Berhenti sejenak

Sepanjang hidup...
Ada masa...
Kita kena berhenti sejenak..
Bersendirian...
Berdiam diri..
Muhasabah diri..  
 
Dalam sedar atau tidak sedar
Dalam sengaja atau tidak sengaja                            
Berapa banyak daripada kata kata kita
yang telah menyakitkan hati orang lain..
Berapa banyak perbuatan kita
yang telah menyinggung perasaan orang lain.

Saya...awak..dia..mereka..
Kita semua tidak sempurna...
Akan ada masa
Kita tersalah kata..
Kita tersalah laku..
Kerana kita tidak sempurna....    

Saya...
maafkan saya andai ada yang tersinggung dan terluka..
Hari ini atau semalam          
Kerana saya manusia biasa yang tidak sempurna. ..
-masih belajar-

Monday, April 21, 2014

kosong...

Kosong..
ini puisi..puisi kosong

Ku pandang ke luar jendela..
Ah, mereka begitu sibuk
Jalan laju-laju..
Lari laju-laju..
Bergerak laju-laju..

Ke mana mahunya mereka?..
Apa yang dikejar mereka?..

Senja sudah merangkak ke gelita..
Tapi mereka masih di situ..
Di lebuh raya itu..

Apa yang dicari mereka?
Apa yang diinginkan mereka?

Fikiranku kosong lagi..
Keliru dalam kesibukan..
Aku di sini..
Tetap di sini..
Memerhati...
Berfikir..
Apa sebenarnya yang berlaku..

Thursday, April 10, 2014

My Trip to Korea D-5 DMC (Digital Media City) - last day

Hari ini adalah hari terakhir kami di bumi Korea.
Sedih untuk meninggalkan Korea..
Ada sebabnya kenapa.
Akan saya ceritakan di entry yang lain.

Hari ini sebelum kami ke airport,
kami dibawa ke DMC
Digital Media City.
Ia adalah bandar teknologi di Seoul.
Di sini juga tempat artis Korea selalu hadir untuk 'Music Festival'
Berhampiran dengan bangunan SBS
Tapi kami tak ada bertemu dengan mana mana
artis Korea di sini.

Kami dibawa melawat ke Digital Pavillion.
Sempat saya 'snap' beberapa gambar di bawah















Selesai kami di sini,
Kami makan tengahari dahulu sebelum ke 'airport'.
Hari ni 'lunch' kami adalah Korean noodle.
 Selepas 'lunch' kami terus ke airport.


Flight kami lebih kurang pukul 4 petang.
Maka berakhirnya cerita kami di Korea.


Setakat ini sahaja gambar untuk 'trip' ke bumi korea
yang dapat saya 'upload'.
Gambar lain, adalah personal bagi saya.
Jadi, untuk gambar setakat ini sahaja

Jangan risau,
akan ada beberapa siri lagi mengenai Korea yang
akan saya ceritakan di lain 'entry'.
Ada beberapa cerita unik yang saya ingin kogsikan.
Tapi mungkin di lain masa.

Untuk cerita sebelumnya, boleh klik:
My Trip to Korea D-4 Namsan Seoul Tower

sekian, trip saya ke korea kali ini.

My Trip to Korea D-4 Namsan Seoul Tower

Selepas puas ber'shopping' dan jalan jalan di Dongdaemun,
Kami ke Namsan Tower
Kami pergi ke sini pada hari Ahad.
Maka memang hari ini memang sangat ramai pengunjung
Kerana ia adalah hujung minggu di sini.

berikut beberapa gambar yang sempat saya 'snap'
Tapi kami tidak sempat naik ke Seoul Tower.
Kerana kesuntukan masa.
 tau tak gambar di atas ni tengah buat apa?
ini adalah bas itu dalam proses 'charging'..
menarikkan..sebab tak ada kat Malaysia.

















di bawah ini ada beberapa gambar..
kononnya tanda cinta bagi orang Korea..
Tapi bagi saya tempat ini sudah hilang istimewanya.
Tempat yang istimewa,
Tidak akan lagi jadi istimewa jika terlalu
ramai orang yang sudah berada di situ.










itu sahaja yang dapat saya kongsikan dengan anda.
Selesai kami melawat Namsan Seoul Tower ini,
Kami 'dinner' di satu kedai yang berhampiran
dengan hotel. 'Dinner' kali ini, kami makan
noodle.

Cerita Day-4 berakhir setakat ini.
untuk Day 5, sila klik:
My Trip to Korea D-5 last day : DMC (digital Media City)

untuk cerita sebelumnya,
sila klik:
My Trip to Korea D-4 Dongdaemun Market

Wednesday, April 9, 2014

My Trip to Korea D-4 Dongdaemun Market

Selepas 'lunch' di Insadong,
Kami dibawa ke Dongdaemun Market
Kawasan ini lebih moden kerana terdapat
banyak pasaraya di sini.
Dan di sini juga terdapat banyak
'money changer' bagi mereka yang ingin
menukar duit.

Saya tidak memilih untuk 'shopping'
kerana sudah banyak barang yang dibeli.
Kami megambil kesempatan untuk berjalan di
Cheonggyecheon (Stream). 

 
 

 
 

 airnya sangat jernih dan sejuk
 

Ia adalah sungai yang terdapat di tengah tengah
bandar Seoul.
Ia telah diubahsuai untuk menjadi salah satu 
projek tarikan pengunjung.
Kalau berkesempatan, silala ke sini pada waktu 
malam kerana ia lebih cantik dengan dihiasi lampu
lampu dan pemandangan yang indah.

Sungai ini panjangnya lebih kurang 11km dengan
dibahagikan kepada 22 (bridge) jambatan. 
Setiap jambatan ada keunikannya yang tersendiri.

Saya tidak berkesempatan untuk menyusuri kesemua
laluan di sepanjang sungai ini.
Saya hanya pergi ke sungai di kawasan Ogansugyo Bridge
yang berhampiran dengan Dongdaemun Market.
Kalau berkesempatan saya ingin menyusuri sungai ini untuk
melihat keistimewaannya








yang menariknya ada itik yang berenang-renang
dalam air yang sejuk begini


















Selain itu sempat juga saya rasa banana milk ini.
Ini adalah minuman yang harus diminum bila
kita datang ke korea. Sedap..

 


















Selepas selesai ber'shopping',
kami ke Namsan Seoul Tower.
Untuk ceritanya sila klik:
My Trip to Korea D-4 Namsan Seoul Tower

untuk cerita sebelumnya,
sila klik:
My Trip to Korea D-4 Insadong Market