Tuesday, December 31, 2013

selamat tinggal tahun 2013

2013 dah nak melabuh tirai...

Azam...

Saya nasihatkan
jangan buat azam
kalau tak ada niat nak melakukankannya..
Jangan letak azam
kalau kita tetap sama seperti sebelumnya..                                                      
Jangan sibuk nak kira detik 12 malam je..
Sebelum tu cuba muhasabah..
Apa yang dah kita lakukan sepanjang 2013 ...
Benda baik benda buruk yang dah kita buat..

Beberapa tahun lepas..
Saya pernah letak azam..
Tapi saya tak buat apa apa pun untuk capainya..

Saya tak halang anda semua nak letak azam..
Buatlah..
Tapi jangan buat azam besar..
Yg kita sendiri tak mampu nak buat.


2013
Semua dah jadi sejarah...
Pahit manis sedih suka semua dah berlalu..
Sejarah bila dah tercoret tak boleh nak padam..
Tak payah nak kesal sangat..
Tak payah nak kenang sangat..                  
Yang boleh kita buat..
Betulkan..


2014
Bagi saya bermakna
Tutup buku lama..
buka buku baru..
                 
Tak ada impian besar....  
Tak ada azam yg gah              
Harapan 2014 : saya jadi insan yang lebih baik dari sebelumnya..
Membantu saya memperbetulkan dosa dan kesalahan
yang telah saya lakukan..
Yang lain: setiap ketentuan dan ketetapan Allah
adalah yang terbaik untuk saya

Sunday, December 22, 2013

Jauhkan sangkaan

Saya garu kepala yg tidak gatal...
Bahagian mana yg saya tak faham atau
Bahagian mana yg mereka tidak faham...

Kenapa kita suka bersangka buruk dgn org lain...            
Apabila kita                    
'Baca apa yg ditulis..            
Dengar apa yg diucapkan atau
Dengar dari mulut orang....
Lihat gambar dan tingkahlaku'. .    
Terus kita buat spekulasi sendiri..
Bersangka yg bukan bukan..
Padahal semuanya samar samar
Dan tidak jelas

Cuba cubala...
Bersangka baik dgn orang lain...
Jangan asyik cari keburukan orang lain..
1 jari tunjuk pada orang..          
4 jari tunjuk diri kita balik        
fikir blk..  
Apabila sangkaan buruk kita salah..
Kita sebarkan pula pada org lain. ..
Dah jadi fitnah tak pasal pasal....  

Kerana itu
jika kita tak tahu..
Kita diamkan..
Jika tak jelas..
Jauhkan sangkaan..
Muhasabah diri lebih banyak. .
Daripada duduk bergosip pasal orang lain. ..
Daripada mencari kesalahan orang
 
Adab manusia..
Memang suka sibuk pasal orang lain..
Memang cepat brsangka buruk dgn orang lain

Kerana itu                                        
Hati ibarat kaca...
Perlu dilap selalu..                      
Perlu dibersihkan selalu. ..              
Kalau tak cepat kotor dan berdebu...

Jika dia buruk..
Belum tentu kita baik

sunyi seorang tua

Sunyi seorg tua...

Bkn wang ringgit yg didamba..
Hanya perhatian dan kasih syg...

Namun                            
 jika cara mereka tidak mnyenangkn kita..                      
Jangan ditentang dgn sikap kurang ajar..                        
Kerana suatu hari kita juga akan tua spt mereka...                      

Jika mereka marah dgn kita..
Anggaplah itu adalah cara mereka
yg telah melalui banyak pngalaman hidup..

Jika ego mereka tinggi...
Anggaplah mereka ada harga diri yg perlu dijaga...                      

Fahamilah si tua itu..      
Yg telah banyak menempuh pngalaman hidup...                        
Yg telah banyak mngalami masalah kehidupan

Jangan
krn sedikit perkara yg kita tidak puas hati dgn mereka..
Krn sedikit kesalahan mereka trhadap kita...
Kita abaikan mereka.
Kita tinggalkan mereka ..
Krn suatu hari kita juga akan mnjadi tua seperti mereka...  

Sunday, December 15, 2013

hidup ini ada pilihan


Jangan cakap..
"oh saya tak ada pilihan...
Saya terpaksa jadi macam ni...
Dah takdir saya macam ni". 
semua itu mengarut

Hidup ini ada 2 pilihan...
Hidup ini ada 2 simpang
Kita yang tentukan pilihan..
Kita tentukan simpang mana kita mahu masuk....        
Kita yang tentukn jalan yang kita pilih baik atau buruk....    
kita yang pilih nk lalu jln kelabu ke..jalan hitam ke..jalan terang.
                       
Jangan kata hidup ini tak ada pilihan..
ALLAH bagi kita akal utk buat keputusan..
Justeru itu hidup bukan saja memilih..
Hidup ini kena buat keputusan...

Jika kita tersalah pilih..
Jangan salahkn orang lain. ..                    
Tengok balik kenapa kita tersalah pilih...
                         
ALLAH kurniakan kita akal untuk kita fikir..                                  
Apa akibatnya dengan jalan yang kita pilih..
Akal yang waras akan tahu mana satu jalan yang nak dipilih..

Selagi nyawa masih ada..
Kita masih ada kesempatan.
Untuk patah balik..
Untuk buat 'u turn'. ..
Tiada istilah terlambat...            
Melainkan nyawa sudah di halkum
Namun pastikan arah mana yang nak kita tuju..
Kerana itu hidup perlu bermatlamat..
Jangan brjalan tanpa arah tuju..
Silap nanti kita jatuh dlm gaung yang dalam
Nanti payah nk panjat balik...
 
Nak sampai ke penghujung yang baik...
Permulaan kena baik..

=)

Thursday, December 12, 2013

antara fantasi atau realiti


antara realiti dan fantasi..
mana kita mahu hidup?

dalam hidup..
kita boleh memilih..
untuk terus dengan fantasi kita..
ataupun untuk menempuh realiti di depan kita..

Fantasi itu indah tapi ia penuh kepalsuan
Realiti itu pahit tapi ia adalah kebenaran..
Tapi sepahit mana pun realiti penghujungnya pasti ada keindahan..
Seindah mana pun fantasi tapi sampai masa kita akan sedar..
ianya memenatkan dan melelahkan..

saya memilih realiti..
Walaupun sepahit mana pun realiti
Walau semanis mana pun fantasi
apabila kita sedar
fantasi itu bukan realiti
sakitnya tidak sama apabila kita memilih untuk menempuh realiti..


Pilihan di tangan kita..
ianya jelas
Untuk memilih fantasi atau realiti
Hidup jangan terusan dalam mimpi..
Bila kita terjaga kita sudah tua..
Untuk kembali memperbaiki apa yang telah kita lalui..
Masa tidak akan menunggu kita untuk membuat keputusan
Untuk kita berada di bahagian mana..



p/s: untuk saya yang tiba tiba sentimental..