Sunday, July 21, 2013

Sabar dengan orang yang kita benci

Kebencian pada seseorang sudah pasti akan membuatkan kita menjauhi mereka..
Saya pun sama macam orang lain..
bila benci, bila marah..
pastinya saya mengelak untuk berada dikalangan orang yang dibenci...
Pastinya saya cuba untuk kurangkan bicara dengan orang yang saya benci..
Kurang-kurangnya saya tidak sakit hati...
Dan tiada lagi perkara yang mereka tidak puas hati..
Tapi pernah tak kita sedar dunia ini terlalu singkat untuk membenci..

Ibu selalu menasihati saya...
'kalau tidak suka..kalau benci..
jangan keterlaluan...jangan sampai nampak..
sabar selagi mana boleh sabar..
Allah itu Maha Adil terhadap hambaNya'...

Bak kata seorang penulis:

"Jika terpaksa membenci, jangan ketara
Sembunyikan bersama sabarmu...
Jika terpaksa membenci, benci seadanya...
jangan dirinya..tapi kelakuannya..
jangan keterlaluan..jangan berlebihan
diam..cuba maniskan wajah..." -ustaz pahrol


Tidak senang untuk tersenyum terhadap orang yang kita benci..
Tidak senang untuk bersabar dengan tingkah laku orang yang kita benci...
Tetapi kalau kita sabar, manisnya pasti indah terasa...
Kerana hidup ini sangat singkat...
Kita sendiri tidak tahu apa hutang kita dengan orang lain....
Entah-entah kita lebih teruk daripada orang yang kita benci...
Tiada siapa yang sempurna...

Semua orang buat salah...
Memang maaf itu hak pemberi maaf...
Tapi jika kita memaafkan orang yang dibenci itu..
Mudah mudahan orang lain juga akan memaafkan kita...

Mana tahu jika satu hari orang yang kita benci itu berubah...
Entah entah lebih baik daripada kita
Sudah tentu berkata-kata memang senang tapi nak melakukannya susah..
Saya tak cakap orang lain..
Saya pun sama saja...
Tapi tak salah kalau kita mencuba..
Dendam, kebencian hanya akan hilang setelah kita memaafkan orang yang salah pada kita...


-pelajaran untuk saya dan orang yang masih belajar macam saya-

No comments:

Post a Comment