Monday, May 27, 2013

Kemaafan bukan sekadar ucapan

Memberi maaf bukan perkara yang senang dalam hidup ini...
Senang saja menyuruh orang memberi maaf...
Tapi pasti sukar bila diri sendiri yang perlu memaafkan orang lain..

Sudah pasti orang yang paling bahagia adalah orang yang memberi maaf..
Tapi bukan sesenang itu untuk menjadi seorang yang pemaaf...
Lebih-lebih lagi apabila perkara yang terjadi memberi impak yang paling besar dalam hidup kita....

Saya juga tidak sekuat itu untuk menjadi seorang yang pemaaf..
Tetapi saya juga cuba belajar untuk memaafkan orang lain..
Seboleh mungkin saya cuba untuk tidak menyimpan dendam di dalam hati...
Kerana saya tahu saya hanyala hambaNya...
Sedangkan DIA Maha Pemaaf
tehadap hambaNya....
yang kadang kadang berulang kali melakukan kesalahan yang sama...
Sedangkan saya..Siapala saya untuk kedekut untuk memberi maaf..

Saya cuba mengajar diri saya...
Setiap perkara yang terjadi di dalam dunia ini ada sebab dan hikmahnya..
.
Jika hati kita disakiti,
Allah ingin menjadikan kita seorang yang sabar
Jika kita diduga dengan kehilangan dan kesedihan,
Allah ingin menjadikan kita seorang yang kuat...
Jika kita diuji dengan kekurangan
Allah ingin menjadikan kita seorang yang tabah
Jika kita diuji dengan kelebihan,
Allah ingin menjadikan kita seorang yang bersyukur..

Maka dengan itu,
Saya cuba untuk menjadi seorang pemaaf
walaupun saya tahu tidak mudah untuk melupakan sesuatu kesalahan...
Lebih lebih lagi si pesalah masih tidak sedar akan kesalahannya...

Oleh kerana maaf itu hak milik pemberi maaf maka saya cuba..
kerana saya tahu Allah itu Lebih Pemaaf...
maka siapala saya untuk tidak memberi maaf...

Ya Allah bantula aku...
Untuk memaafkan orang yang salah tehadap aku..
Moga-moga aku juga dimaakan oleh orang yang aku berbuat salah padanya..
Moga-moga dosaku padaMu diampunkan olehMu...Amin....



No comments:

Post a Comment