Thursday, April 25, 2013

Pedulikan apa yang orang kata 2



Saya pun sama macam orang lain...
Tidak suka orang manis di depan, bercakap buruk di belakang...
Tapi kita tak mampu nak tutup mulut orang lain..
Memang susah untuk tidak mengambil hati...
Lebih-lebih lagi apabila yang diperkatakan jauh daripada kebenaran...

Lebih bertambah susah apabila kita hendak puaskan hati semua orang...
Buat baik salah..Buat jahat lagila salah...
Kadang-kadang kita cuba untuk melupakan apa yang dilakukan seseorang..
Tapi tengok-tengok dia sudah lakukan perkara lain yang menyinggung perasaan kita...

Itula selagi kita bernafas di bumi ini..
Selagi itu kita takkan terlepas daripada orang yang sebegini...

Saya tidak kisah jika orang lain bersangka buruk pasal saya...
Kerana saya tahu...
apa yang penting Allah tahu hati dan niat kita...
Tidak perlu terlalu lama merasa sakit dengan sangkaan buruk orang lain...
Hakikatnya tidak ramai manusia yang suka bersangka baik..
Kita hanya akan sakit hati jika mengharapkan orang lain bersangka baik dengan kita..


Maka pekakkan telinga.. butakan mata..
Pedulikan apa yang orang kata....
Selagi perkara yang kita buat, perkara yang kita lakukan betul..
Selagi niat kita tidak menyimpang dariNya..
Biarkan mereka yang berfikiran 'toksin' itu..

"Kita tidak boleh menyukakan hati semua orang. Kita hanya perlu berusaha untuk menyukakan Allah. Insya Allah nanti kita akan disukai dan menyukai orang yang disukai oleh Allah juga"- ustaz pahrol.

-saya masih belajar-

No comments:

Post a Comment