Tuesday, December 31, 2013

selamat tinggal tahun 2013

2013 dah nak melabuh tirai...

Azam...

Saya nasihatkan
jangan buat azam
kalau tak ada niat nak melakukankannya..
Jangan letak azam
kalau kita tetap sama seperti sebelumnya..                                                      
Jangan sibuk nak kira detik 12 malam je..
Sebelum tu cuba muhasabah..
Apa yang dah kita lakukan sepanjang 2013 ...
Benda baik benda buruk yang dah kita buat..

Beberapa tahun lepas..
Saya pernah letak azam..
Tapi saya tak buat apa apa pun untuk capainya..

Saya tak halang anda semua nak letak azam..
Buatlah..
Tapi jangan buat azam besar..
Yg kita sendiri tak mampu nak buat.


2013
Semua dah jadi sejarah...
Pahit manis sedih suka semua dah berlalu..
Sejarah bila dah tercoret tak boleh nak padam..
Tak payah nak kesal sangat..
Tak payah nak kenang sangat..                  
Yang boleh kita buat..
Betulkan..


2014
Bagi saya bermakna
Tutup buku lama..
buka buku baru..
                 
Tak ada impian besar....  
Tak ada azam yg gah              
Harapan 2014 : saya jadi insan yang lebih baik dari sebelumnya..
Membantu saya memperbetulkan dosa dan kesalahan
yang telah saya lakukan..
Yang lain: setiap ketentuan dan ketetapan Allah
adalah yang terbaik untuk saya

Sunday, December 22, 2013

Jauhkan sangkaan

Saya garu kepala yg tidak gatal...
Bahagian mana yg saya tak faham atau
Bahagian mana yg mereka tidak faham...

Kenapa kita suka bersangka buruk dgn org lain...            
Apabila kita                    
'Baca apa yg ditulis..            
Dengar apa yg diucapkan atau
Dengar dari mulut orang....
Lihat gambar dan tingkahlaku'. .    
Terus kita buat spekulasi sendiri..
Bersangka yg bukan bukan..
Padahal semuanya samar samar
Dan tidak jelas

Cuba cubala...
Bersangka baik dgn orang lain...
Jangan asyik cari keburukan orang lain..
1 jari tunjuk pada orang..          
4 jari tunjuk diri kita balik        
fikir blk..  
Apabila sangkaan buruk kita salah..
Kita sebarkan pula pada org lain. ..
Dah jadi fitnah tak pasal pasal....  

Kerana itu
jika kita tak tahu..
Kita diamkan..
Jika tak jelas..
Jauhkan sangkaan..
Muhasabah diri lebih banyak. .
Daripada duduk bergosip pasal orang lain. ..
Daripada mencari kesalahan orang
 
Adab manusia..
Memang suka sibuk pasal orang lain..
Memang cepat brsangka buruk dgn orang lain

Kerana itu                                        
Hati ibarat kaca...
Perlu dilap selalu..                      
Perlu dibersihkan selalu. ..              
Kalau tak cepat kotor dan berdebu...

Jika dia buruk..
Belum tentu kita baik

sunyi seorang tua

Sunyi seorg tua...

Bkn wang ringgit yg didamba..
Hanya perhatian dan kasih syg...

Namun                            
 jika cara mereka tidak mnyenangkn kita..                      
Jangan ditentang dgn sikap kurang ajar..                        
Kerana suatu hari kita juga akan tua spt mereka...                      

Jika mereka marah dgn kita..
Anggaplah itu adalah cara mereka
yg telah melalui banyak pngalaman hidup..

Jika ego mereka tinggi...
Anggaplah mereka ada harga diri yg perlu dijaga...                      

Fahamilah si tua itu..      
Yg telah banyak menempuh pngalaman hidup...                        
Yg telah banyak mngalami masalah kehidupan

Jangan
krn sedikit perkara yg kita tidak puas hati dgn mereka..
Krn sedikit kesalahan mereka trhadap kita...
Kita abaikan mereka.
Kita tinggalkan mereka ..
Krn suatu hari kita juga akan mnjadi tua seperti mereka...  

Sunday, December 15, 2013

hidup ini ada pilihan


Jangan cakap..
"oh saya tak ada pilihan...
Saya terpaksa jadi macam ni...
Dah takdir saya macam ni". 
semua itu mengarut

Hidup ini ada 2 pilihan...
Hidup ini ada 2 simpang
Kita yang tentukan pilihan..
Kita tentukan simpang mana kita mahu masuk....        
Kita yang tentukn jalan yang kita pilih baik atau buruk....    
kita yang pilih nk lalu jln kelabu ke..jalan hitam ke..jalan terang.
                       
Jangan kata hidup ini tak ada pilihan..
ALLAH bagi kita akal utk buat keputusan..
Justeru itu hidup bukan saja memilih..
Hidup ini kena buat keputusan...

Jika kita tersalah pilih..
Jangan salahkn orang lain. ..                    
Tengok balik kenapa kita tersalah pilih...
                         
ALLAH kurniakan kita akal untuk kita fikir..                                  
Apa akibatnya dengan jalan yang kita pilih..
Akal yang waras akan tahu mana satu jalan yang nak dipilih..

Selagi nyawa masih ada..
Kita masih ada kesempatan.
Untuk patah balik..
Untuk buat 'u turn'. ..
Tiada istilah terlambat...            
Melainkan nyawa sudah di halkum
Namun pastikan arah mana yang nak kita tuju..
Kerana itu hidup perlu bermatlamat..
Jangan brjalan tanpa arah tuju..
Silap nanti kita jatuh dlm gaung yang dalam
Nanti payah nk panjat balik...
 
Nak sampai ke penghujung yang baik...
Permulaan kena baik..

=)

Thursday, December 12, 2013

antara fantasi atau realiti


antara realiti dan fantasi..
mana kita mahu hidup?

dalam hidup..
kita boleh memilih..
untuk terus dengan fantasi kita..
ataupun untuk menempuh realiti di depan kita..

Fantasi itu indah tapi ia penuh kepalsuan
Realiti itu pahit tapi ia adalah kebenaran..
Tapi sepahit mana pun realiti penghujungnya pasti ada keindahan..
Seindah mana pun fantasi tapi sampai masa kita akan sedar..
ianya memenatkan dan melelahkan..

saya memilih realiti..
Walaupun sepahit mana pun realiti
Walau semanis mana pun fantasi
apabila kita sedar
fantasi itu bukan realiti
sakitnya tidak sama apabila kita memilih untuk menempuh realiti..


Pilihan di tangan kita..
ianya jelas
Untuk memilih fantasi atau realiti
Hidup jangan terusan dalam mimpi..
Bila kita terjaga kita sudah tua..
Untuk kembali memperbaiki apa yang telah kita lalui..
Masa tidak akan menunggu kita untuk membuat keputusan
Untuk kita berada di bahagian mana..



p/s: untuk saya yang tiba tiba sentimental..

Thursday, November 28, 2013

there is no such thing in this world

Ada seseorang pernah cakap pada saya...
Kita hidup hanya sekali...
'so we need to try everything'....
Rugi kalau tak cuba semua benda...
Bagi saya..
'There is no such thing in this world' ....

Dlm dunia ini ada perkara kita boleh cuba...
ada benda kita tak payah cuba. ..
Tak kisah apa orang nk kata...  

Untuk saya 'simple'. .
Apa yg Allah larang itu jangan buat..
Apa yg Allah suruh itu kita buat..

Perkara itu..perbuatan itu..atau apa saja benda yg nak kita cuba...
Menarik sekalipun...
Tertarik sekalipun..
kalau bercanggah dengan norma kita sebagai seorang muslim/seorang muslimah.
Tetap salah....
tidak kirala atas alasan apapun...

Bukan berlagak baik...
kita hidup sebagai seorang Islam perlu ada prinsip...

Saya ada juga yang saya suka..
Ada benda yang saya tertarik nak cuba..
Tapi bila fikir banyak buruk dari baik..
Fikir berpuluh kali nak buat...
Sesuai ke tak sesuai...
Nanti kalau dah cuba jiwa tak tenang pulak...
Banyak benda kena fikir

Saya hormat prinsip dan batas orang lain
dalam setiap perkara yang mereka lakukan..
Masing masing ada cara masing masing....

-Saya pun masih belajar...
Belajar menjaga prinsip..
Tanpa pedulikan orang kata-


Monday, November 25, 2013

Saat matlamat diletakkan

Di lewat tengahari itu..

Pandanganku singgah di laman itu..
Aku menatap kosong..
Hatiku kosong..

Namun seperti ada suara yang menyapa..
Ini yang terbaik...
Jangan takut untuk terus melangkah..
Sejenak ku tersedar..


Ya Allah...
Hati ini sayu dan pilu..
Berdosanya aku kerana begitu cepat mengalah
Dalam langkahanku kepadaMu...
Berdosanya aku kerana merasakan jalan ini jauh...

Setiap kali aku jatuh dalam langkahan ini,
Setiap kali aku lupa Kau ada di sampingku,
Setiap kali aku mengikut perasaan dan hatiku..
Setiap kali aku tersalah arah dalam perjalanan ini..

Kau sentiasa meluaskan tanganMu...
Kau sentiasa bersedia untuk menerima aku...
Sentiasa bersedia menyambutku..

Sungguh..
langkahan ini terlalu payah..
Kerap kali aku jatuh tersungkur..
Kerap kali aku tersesat arah..
Kerap kali hati dan perasaan mendahului akal fikiran..
Kerap kali aku lupa Kau mengetahui apa yang tersembunyi dalam hatiku...

Namun aku tidak patut terus mengalah..
Harus segera bangkit selepas tersungkur..
Jalan harus diteruskan..
Saat aku meletakkan matlamat..
Tiada istilah patah balik..
Kerana jarum jam yang bergerak tidak akan berpatah balik...


Sunday, November 10, 2013

ulangtahun kelahiran

Besday saya 2 hari lepas....
Tapi hati saya biasa saja pd ulangtahun kali ini...
Perasaan saya kosong...
Trhadap ulang tahun kelahiran kali ini
Apalah makna hari lahir jika ianya adalah makna umur yg semakin bertambah..

Tapi saya rasa syukur...
Krn saya bersama keluarga tahun ini pd tarikh lahir sy...
Tiada smbutan ulangtahun kelahiran..
Kerana itu bukan tradisi keluarga kami...

Saya bersyukur Allah masih memberi saya peluang..
Bersama keluarga. .
Berkumpul...
Bercerita..beramah mesra....
Memberi saya kelapangan dam masa dlm sibuknya waktu org lain trhadap kluarga..
Memberi saya rasa bahagia mendengar dan melihat suara dan senyuman ibu dan adik adik..
Apalagi prkara yg mmbahagiakan selain dapat bersama keluarga sendiri. ...

Hari lahir saya tidak perlukn smbutan kek segala...
Cukup bagi saya Allah masih memberi saya peluang untuk saya bernafas di bumi ini..
ALHAMDULILLAH...



Wednesday, October 23, 2013

apa yg saya coret...apa yang saya tulis

Saya tidak pandai bercerita...
Saya tidak pandai berkata kata...
Kerana itu saya menulis...

Apa yang saya coret..
Apa yang saya tulis..
Adalah apa yang saya rasa...
Apa yang saya lihat..
Apa yang saya baca...
Yang saya tidak pandai untuk luah atau bercerita..

Saya menulis bukan krn nama...
Saya menulis untuk diri saya  .
Dan untuk berkongsi dengan orang yang sedar belajar erti hidup macam saya..
Kerana itu sy tidak kisah....
Jika ada yg ingin berkongsi apa yg saya rasa dlm tulisan saya...
Saya juga masih belajar dan ingin belajar. ..
Jika ada yang x kena tegurla saya dgn berhikmah...
Proses belajar takkan terhenti sehingga kita meninggalkan dunia ini....

Tuesday, October 22, 2013

persoalan itu terjawab

Akhirnya persoalan saya terjawab..
Walaupun jawapan itu tidak muncul dalam keadaan yang saya suka..
Tapi saya tahu ianya adalah yang tebaik untuk saya..
Alhamdulillah Ya Allah..
Sekurang-kurangnya saya tidak perlu menunggu terlalu lama untuk jawapan itu...
Walaupun ia agak mengecewakan saya
( i was crying for this small things.......tapi saya patut kuat)
Saya redha..
Allah ingin memberi saya yang lebih baik...
Saya percaya itu...
 Kepercayaan dan keyakinan saya melebihi segala galanya....

Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan ingatlah Allah jua yang mengetahui (semua itu) sedangkan kamu tidak mengetahui     - Al Baqarah: 216

Ada ketika kita mohon Allah tunjukkan jalan..
mana satu jalan yang harus kita pilih..
Bila Allah tunjukkan satu jalan kita bising kerana kita kata jalan itu bukan jalan yang kita mahu..
Kenapa kita harus memohon ditunjukkan jalan jika kita tidak mahu menerima jawapannya

Percayala apa yang Allah tentukan untuk kita adalah yang terbaik untuk kita...
Mungkin kita tak nampak apa hikmahnya untuk waktu sekarang..
Tapi tiba masanya nanti kita akan sedar
Kadang kadang tanpa kita sedar Allah dah lama tunjukkan kita jalan..
Tapi kita sendiri yang tak sedar atau tak nak sedar\

Redha itu kewajipan kita..
Bersyukurla dengan banyaknya perkara yang kita inginkan yang telah Allah kurniakan kepada kita..
Bersyukurla dengan banyaknya nikmat yang Allah limpahkan kepada kita...

Ya Allah ...
Aku redha Ya Allah...
Kuatkan keimananku terhadapMu atas segala cubaan dan ujianMu..
Penuhi hatiku dengan kesabaran dan ketabahan...
Sesungguhnya...Engkau lebih tahu apa yang terbaik untuk diriku..

Sunday, October 20, 2013

Kesempurnaan


Dalam hidup ini siapa yang tidak inginkan kesempurnaan....
Semua perkara kita nak yang sempurna
kadang-kadang aras kesempurnaan yang kita letakkan itu terlalu tinggi

Siapa kita bila memikirkan kesempurnaan?
Tiada siapa yang sempurna dalam dunia ini selagi kita bergelar manusia...

Bagi saya sempurna bukan apa yang nampak di mata...
Sempurna apa yang kita rasa di dalam hati..

Kadang-kadang buah yang cantik kulitnya di luar...
Nampak segar ..tiba-tiba apabila dibuka..isinya tawar..
Kadang kadang buah yang nampak buruk..kulitnya kuning...
Apabila dikupas isinya manis...
Sayur yang daunnya nampak cantik tak ada lubang..tak kuning..
rupanya banyak racun..

Maka kita jangan inginkan kesempurnaan yang hanya kita pandang di mata..
walhal yang tak nampak hanya Allah yang tahu
Tidak ada perkara yang sempurna dalam dunia ini..lebih- lebih lagi manusia...
Semua orang buat silap...semua orang ada kekurangan..
Tetapi kita kena tengok bagaimana dia baiki kesilapan..menutupi kekurangan yang ada..
Kita kena tengok apa kelebihan yang dia ada...menutupi kekurangan yang dia miliki
Kita kena ingat dalam kekurangan itu Allah cipta kelebihan...

Saya juga bukan insan yang sempurna...
Masih ada salah dan silapnya...
Masih ada kekurangannya
Saya pernah meletakkan sempurna dengan apa yang nampak di mata
Tapi saya sedar tiada yang sempurna dalam dunia ni..

Positif dengan kelebihan yang menutupi kekurangan

Tuesday, October 15, 2013

erti Aidil Adha

Hari ni hari raya Aidil Adha. ..

Aidil Adha sinonim dgn pengorbanan...
Sejarah teragung pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail a.s

Tapi apakah erti pengorbanan untuk kita?.....
Pengorbanan....
Pengorbanan ibu bapa kpd anaknya...
Pengorbanan anak kepada ibu bapanya
Pengorbanan kita dlm menegakkan agama Islam..
Pengorbanan umat Islam yang dizalimi dan ditindas untuk menegakkan agama Islam..

Sejauh mana kita mampu untuk berkorban demi kebaikan..
Tidak salah sejenak kita berfikir...apakah erti pengorbanan kpd kita..
Dalam dunia yg smakin maju..
Yg sambutan Aidil Adha nya tidak semeriah sambutan Aidil Fitri

Apabika kita tanya anak anak skrg...apakah mereka tahu akan pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail a.s..sejarah korban yg kita lakukan hari ini...sejarah kota Mekah...
Tau kah mereka....

Itu yg patut kita berfikir sejenak dlm keseronokan kita merayakan Hari Raya Korban...


Apapun selamat hari raya Aidil Adha. ..

Sunday, September 22, 2013

Dan bila.....

Dan bila kita sedih..adukan padaNya..
Dan bila kita letih..adukan padaNya..
Dan bila kita buntu...serahkan padaNya..
Dan bila kita keliru ..pohon padaNya...
Dan bila kita kecewa..adukan padaNya..
Dan bila kita susah..adukan padaNya.

Adakalanya ada sesetengah perkara..Kita tak dapat nak luahkan pada orang lain..
Ada sesetengah perkara berat untuk diceritakan pada orang lain...
Tapi kita tetap tidak boleh berdiam diri..
Tapi tidak boleh pendamkan dalam hati.
Tetapi kita masih ada Dia yang sentiasa mendengar luahan rasa hati kita...
Dan kepada Allah jua tempat kita mengadu....
Setiap kesusahan dan kesenangan itu adalah ujian untuk kita...
maka kepada Allah tempat kita mengadu dan berserah diri..

Saturday, September 14, 2013

saya redha....

Saya baru kehilangan HP yang baru saya beli beberapa bulan....

Kesedihan yang saya alami menyebabkan satu perasaan marah pun tidak muncul dalam hati saya..perasaan saya kosong..
Jika saya marah sekalipun tiada guna...Barang yang hilang takkan ditemui kembali...
Melainkan pencuri itu sedar...

Saya redha..bukan rezeki saya..
Rezeki saya hanya untuk beberapa bulan itu saja...
Mungkin Allah ingin ingatkan saya dengan dosa saya yang banyak
Mungkin Allah ingin ingatkan saya apa yang saya lupa...
Maka ingatan itu supaya saya sedar dan tidak terus hanyut..

Kita berhak untuk sedih..
Apabila barang yang kita sayang hilang..
Walaupun kecil atau besar nilai barang itu,
kita berhak untuk sedih..
Tapi kita tak boleh terus bersedih...

Mungkin Allah ingin menguji kita dengan kehilangan..
Maka seharusnya kita bersabar..seharusnya kita redha..
Setiap yang terjadi itu ada hikmahnya..
Mungkin Allah ingin menggantikan sesuatu yang lebih baik...
Rezeki itu milik Allah..Dia berhak untuk memberi dan mengambilnya kembali...


- saya redha dengan pencuri itu...selebihnya biar Allah saja yang tentukan-


 

Wednesday, August 28, 2013

Kerana mulut badan binasa


Saya kadang kadang selalu terlepas cakap 
yang kadang kadang menyinggung perasaan orang lain...

Kerana itu kata pepatah itu betul..
‘Terlajak perahu boleh diundur..terlajak kata buruk padahnya’
Kerana itu diam sebenarnya lebih baik daripada bercakap banyak..
Kadang kadang bila banyak sangat bercakap,

tanpa kita sedar apa yang kita cakap...
walaupun satu patah perkataan..
telah menyakiti hati orang lain..
walaupun kadang kadang tanpa niat..

Ayat yang sama dgn nada yang sama dgn intonasi yang sama..
Mungkin bagi sesetengah orang tidak memberi kesan..
mungkin bagi kita ayatnya biasa biasa saja..
tapi sensitif bagi sesetengah orang lain...

Tanpa kita sedar salah faham muncul
tanpa sedar rupanya ada orang terasa hati..
tanpa sedar kata kata kita melampaui batas..
tanpa sedar bertambah lagi catatan amalan buruk kita..

maka kerana itu kita kena berhati hati dengan apa yang lidah kita tuturkan..
Ukhuwah boleh putus hanya dengan kata kata
Senyuman boleh hilang hanya dengan sepotong ayat..
Dendam boleh muncul hanya dengan sepatah kata kata

p/s:
Saya juga antara orang yang kadang kadang sering tersalah kata..
Yang kadang kadang tidak pandai mengawal intonasi suara..
Yang tidak pandai menyusun kata kata..
Yang kadang kadang tanpa sedar menyakiti orang di sekitar saya..
Yang masih belajar mengawal kata kata..
yang kadang kadang tewas dengan marah dan terburu buru dalam berkata kata
dan saya masih belajar...

Wednesday, August 21, 2013

Jika kita rasa.....


Kadang-kadang kita perasan kita bagus daripada orang lain..
Bila ditegur sikit mulala sentap...
Kadang-kadang kita perasan kita lagi susah daripada orang lain
Sedih, mengeluh...tak ingat duna sekeliling...
Kita lupa ramai lagi manusia yang lebih daripada kita...
Kita lupa

“Jika kita rasa kita baik, ada orang yang lebih baik daripada kita..
Jika kita rasa kita susah, ada orang yang lebih susah daripada kita..
Jika kita rasa kita senang, ada orang yang lebih senang daripada kita
Jika kita rasa kita sedih, ada orang yang lebih sedih daripada kita
Jika kita rasa kita kekurangan. ada orang yang lebih kekurangan daripada kita..”

Jika kita ingat perkara ini...
jika kita rasa macam tu dan macam ni..ingat ada orang yang lebih macam tu dan macam ni daripada kita..
Maka kita akan dapat mengurangkan rasa ujub dalam diri kita..
Maka kita akan bersyukur dengan apa yang kita ada..

-peringatan untuk diri sendiri...yang kadangkala lupa... -

Wednesday, July 31, 2013

Apa yang hilang.....

Saya bersyukur dengan apa yang berlaku di dalam hidup saya...

Apa yang berlaku menjadikan siapa saya sekarang...
Sesungguhnya ketentuan Allah itu menarik untuk kita selami..
Semua orang akan melalui keadaan iman yang turun naik selagi kita bergelar manusia....

Alhamdulillah...
Allah mengizinkan saya untuk melalui
zaman kanak-kanak, zaman remaja, zaman remaja,
zaman permulaan dewasa dan kini menjengah zaman dewasa...
Dan semakin saya selami saya bersyukur dengan
apa yang terjadi..
apa yang saya lalui..
apa yang saya hilang..
apa yang saya perolehi...

Apa yang saya hilang...saya tahu ia bukan milik saya...
mungkin jika yang hilang itu saya perolehi..
tidak akan menjadikan siapa saya sekarang..
Apa yang saya dapat juga bukan milik saya...
Pinjaman Allah untuk saya hargai dan saya syukuri..
Kerana sudah nama apabila yang kita miliki itu pinjaman..
Kita kena bersedia apabila yang meminjam ingin megambil kembali...

Saya pernah melalui zaman kelam..
Saya pernah melalui zaman jatuh..
Saya pernah melalui zaman bangkit..

Allah menjadikan sesuatu itu bersebab dan penuh hikmah..
Selagi kita hidup kita akan diuji...

Walaupun kita hilang banyak perkara..
Tapi kita juga menerima banyak perkara..
Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita..

Allah menghilangkan sesuatu agar kita lebih menhargai apa yang kita ada..
Allah mengambil apa yang Dia beri agar kita tidak terus hanyut dan leka..
Agar kita tidak riak dan bangga diri..
Agar kita tidak lalai dengan kehidupan kita..

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka dibiarkan dengan hanya berkata, 'kami beriman', sedangkan mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan? Sesungguhnya, Kami menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka. Dengan ujian yang demikian, nyata apa yang diketahui Allah tentang orang yang sebenar-sebenarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta" Al-Ankabut:2-3

Maka percayalah..Apa yang kita hilang atau apa yang kita miliki sekarangnya semuanya ujian dan dugaan untuk menguji sejauh mana keimanan kita...Hargai apa yang kita ada..Redha dengan apa yang sudah dihilangkan daripada kita..

p/s: nasihat untuk diri yang masih belajar....

Tuesday, July 23, 2013

Tribute untuk ayah.....

Ini cerita yang saya simpan sikit untuk hari ini..
berlaku minggu lepas..perbualan dengan seorang pt...

Pakcik X: Pakcik puasa seorang je tahun ni...isteri dah tak ada..(nada sayu)
Saya: Pakcik tinggal seorang je ke? Anak cucu duduk jauh ke?
Tak ada ke yang tinggal dengan pakcik?
Pakcik X:  (Menggeleng)....Semua duduk jauh
Saya: Tak apalah pakcik...Raya nanti mereka balikkan...
Pakcik X: entahla...balik kot (nada sayu lagi)
Saya: (dalam hati, kenapa kot? mungkin pakcik tak pasti (sangka baik))
Terus teringat dekat mak kat kampung...
Memangla sekarang masih ada adik adik sebagai peneman.
Tapi macam ni ke nanti mak bila semua dah kerja..dah kahwin..

Kepada mereka yang jauh dari ibubapa,
Yang ibubapa dah tinggal seorang,
Yang ibu bapa dah tua,
Cuba telefon dan tanya khabar mereka.
Bulan puasa sebenarnya lagi kuat ingatan mereka terhadap kita.
Cuba bayangkan kalau kita bersahur seorang diri,
Berbuka seorang diri..
Agak agak apa yang kita rasa?

Hargaila masa mereka masih ada..
Kalau dah tak ada, 
Menangis pun dah tak ada guna
Rindu macam mana sekalipun dah tak boleh nak tatap wajah mereka..
Yang tinggal kenangan je..

Janganlah jadikan alasan kita sibuk dengan kerja..
Berbuka dengan makanan sedap..
Mereka menangis rindu akan anak-anak...
Mereka takkan menangis rindu depan kita..
Tapi di belakang kita tak tahu kan....

Tahun ni tahun ke 8, Ramadhan tanpa arwah ayah...

Dan saya masih rindu pada ayah...
Ayah saya  pergi tiba-tiba..
pada 14 Ramadhan 2005..
lagi 2 minggu umat Islam hendak menyambut raya..
dan raya tahun itu adalah raya yang paling suram buat kami sekeluarga
'last' saya jumpa ayah saya adalah 2 bulan sebelumnya..
Dan sampai sekarang saya masih kesal..
Saya daripada form 3 tinggal berjauhan dengan family kerana duduk di asrama..
Dan setiap kali saya menelefon rumah..
Saya mesti banyak berbual dengan ibu berbanding ayah..
Kerana saya rapat dengan ibu saya..
Bila saya ingat balik saya kesal..
Tapi masa memang tak boleh nak putar balik...

Dan hari ini genap 8 tahun dia pergi...
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya
dan menempatkannya dikalangan hambaNya yang soleh. Amin
Saya harap ibu tidak akan menjadi sesunyi pakcik tadi
bila anak-anak dah ada kehidupan masing masing nanti...

nasihat saya pada yang membaca post saya
hargaila mereka selagi mereka masih ada...
kita hanya ada satu ibu dan satu ayah saja...
tak ada siapa yang dapat gantikan mereka jika mereka dah tiada....

Monday, July 22, 2013

Hipokrit......

Beberapa hari lepas saya berbicara soal hipokrit dengan adik saya..
Apa sebenarnya definisi hipokrit bagi semua orang?
Kita kalau nampak orang berubah sikit dan masih ada kekurangan
kita kata mereka hipokrit..
Ya Allah....cepat betul kita hukum orang..

Bagi saya hipokrit adalah berpura-pura..
Maka ada beza orang yang berkata-kata dan berusaha melakukan dengan 
orang yang hanya pandai berkata-kata tapi tidak melakukan dengan....
Umpama ketam mengajar anak berjalan lurus tapi dia sendiri berjalan salah...

Tapi 'of course' kita bukan ketam...
Maka kita boleh je taknak jadi hipokrit..
Tapi jangan kerana taknak dikatakan hipokrit..
Maka kita menangguhkan perubahan kita untuk menjadi baik...
Kononnya belum bersedia untuk meninggalkan perkara yang kita suka tapi sebenarnya ia salah..

Kita jangan mengatakan orang hipokrit ..
Kalau dulu dia jahat, tapi dalam proses fasa perubahan..
Jangan mengatakan orang hipokrit 
Jika kita tengok wajahnya baik..tapi tingkahlaku entah ke mana..
Jangan cepat hukum tanpa mengenali..
Kerana tidak mudah untuk berubah..

Saya percaya jika orang itu benar ingin berubah
Pasti dia berusaha untuik menjaga tingkahlakunya..

Saya pernah kerana tidak mahu hipokrit 
maka saya memilih jalan yang salah..
Dan tidak senang untuk berubah bila kita tersalah jalan..
Nak kena panjat balik pokok yang tinggi bila kita jatuh ke bawah bukan senang..
Nak kena buat pusingan u turn 360 darjah balik dalam hidup bukan senang...
Hanya orang yang pernah lalu laluan yang sama saja akan tahu jalan itu lurus ke bengkok..

Hipokrit ke ikhlas ke nilaian Allah..
Jangan perasan kita baik sangat..
Silap haribulan orang yang kita cakap hipokrit itu 'one day' jadi lebih daripada kita...
Allah beri petunjuk pada siapa yang Dia kehendaki
dan Dia boleh palingkan hati sesiapa yang Dia kehendaki..

Sampai sekarang bila saya ingat dosa yang lalu sesalan tetap ada..
Kadang-kadang rasa malu atas apa yang pernah kita lakukan..
Tapi masa tak boleh putar...
'Even' sekarang pun saya masih belajar...
Fasa perubahan itu panjang dan takkan pernah habis..

Jadi jangan nak tunggu tua baru nak berubah..
Mati tak kira tua atau muda...
Jangan rancang nak berubah tahun depan
Tengok tengok umur kita tak sampai ke situ

p/s: saya pun kadang-kadang suka cakap orang hipokrit tanpa fikir panjang..jangan saya sendiri yang jadi hipokrit...Astaghafirullah...